Αγοράζοντας μουσική
του Γιάννη Νικολόπουλου πηγή: thecricket.gr
Υπάρχουν πολλά χριστουγεννιάτικα τραγούδια.
Το The Number Of The Beast των Iron Maiden σίγουρα δεν είναι ένα απ’ αυτά.
Κι όμως υπήρξε μία καμπάνια που ξεκίνησε το καλοκαίρι, μέσω facebook, από οπαδούς του συγκροτήματος της οποίας στόχος ήταν να βρεθεί το συγκεκριμένο τραγούδι στην κορυφή των singles στην Αγγλία την εβδομάδα των Χριστουγέννων.
Το Χριστουγεννιάτικο No1 single θεωρείται, για κάποιο λόγο που μόνο οι Άγγλοι καταλαβαίνουν, το σημαντικότερο της χρονιάς. Υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον από όλα τα Μέσα και φυσικά από τον κόσμο ο οποίος συζητάει, παθιάζεται και τζογάρει για το ποιο τραγούδι θα τα καταφέρει. Τεράστια ονόματα της μουσικής τα έχουν καταφέρει στο παρελθόν. O Elvis, οι Beatles, οι Pink Floyd, οι Queen και φυσικά οι αγαπημένες σε όλους Spice Girls έχουν καταλάβει την πρώτη θέση του chart. Όλα αυτά βέβαια μέχρι να έρθει ο κύριος X Factor, Simon Cowell, στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας και να μονοπωλήσει το ενδιαφέρον με το τηλεοπτικό talent show, του οποίου ο νικητής βρίσκεται σχεδόν κάθε χρόνο στο Νο1 της συγκεκριμένης λίστας.
O Cowell δεν είναι απλά ένας ακόμα ξινομούρης, σνομπ κριτής που πετάει χολή στους διαγωνιζόμενους σε μία σειρά από talent shows όπως το X Factor, αλλά δημιουργός και συνιδιοκτήτης με τη Sony Music, της Syco Entertainment, η οποία ασχολείται με την παραγωγή όλων αυτών των show, με την παραγωγή ταινιών και φυσικά με τη δισκογραφία. Οι νικητές, εκτός από τα χρηματικά έπαθλα, κερδίζουν συμβόλαιο με την εταιρεία του για το πρώτο τους άλμπουμ, για συμμετοχές σε επόμενα show, σε ταινίες κτλ. Η επιρροή του στη μουσική βιομηχανία είναι τεράστια. Μπορεί να πάρει ένα χαμογελαστό τίποτα, όπως είναι οι One Direction και να το μετατρέψει σε 75 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.
Ως αντίδραση λοιπόν στο τηλεοπτικό εύπεπτο ποπ του Cowell δημιουργούνται τα τελευταία χρόνια καμπάνιες μέσω social media που έχουν σκοπό να φέρουν στο χριστουγεννιάτικο Νο1 ροκ ή μέταλ τραγούδια. Η αρχή έγινε το 2009 με το Killing In The Name των Rage Against The Machine, που κυκλοφόρησε το 1992, το οποίο τελικά τα κατάφερε πουλώντας περισσότερα από 500 χιλιάδες αντίτυπα κατεβασμένα αποκλειστικά και μόνο σε ψηφιακή μορφή από το internet. Ακολούθησαν τα επόμενα χρόνια κι άλλες παρόμοιες προσπάθειες με τους Nirvana, AC/DC και φέτος τους Iron Maiden, όλες αποτυχημένες.
Ας ξεπεράσουμε όμως για λίγο τον αρχικό ενθουσιασμό των fans και την πλάκα του να θεωρείται ένα τραγούδι με τίτλο Highway To Hell ή The Number Of The Beast ως το πιο επιτυχημένο, τις μέρες που γιορτάζουμε την γέννηση του Θεανθρώπου και ας κοιτάξουμε λίγο τα χρήματα που ξοδεύονται στις δισκογραφικές εταιρίες μέσω itunes, amazon και από φέτος μέσω spotify (όπου αν ακούσεις το κομμάτι 100 φορές στην πλατφόρμα, καταχωρείται σαν ένα αγορασμένο αντίτυπο), και φυσικά στις εταιρίες στοιχηματισμού. Σκεφτόμαστε ίσως πως όλο αυτό δεν είναι απλά μια ένδειξη λατρείας προς την αγαπημένη σου μουσική ή μία αντίδραση στη φτήνια που πουλάει για μουσική η τηλεόραση, αλλά μάλλον μια υπέροχη ευκαιρία να αυξήσουν τα κέρδη τους οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στον χώρο της μουσικής.
Ο αντίλογος φυσικά είναι πως ένα μέρος όλων αυτών των εσόδων πάνε σε φιλανθρωπικούς σκοπούς κι εδώ έρχεται και συμπληρώνεται αυτό το υπέροχο παζλ. Η φιλανθρωπία.
Μόνο φέτος στην κούρσα για το Νο1 πήραν μέρος 9 διαφορετικά τραγούδια που δημιουργήθηκαν για φιλανθρωπικό σκοπό. Το πιο γνωστό ήταν το Do They Know It’s Christmas? που έγινε 30 χρονών. Είπαν λοιπόν όλοι αυτοί οι καλοί φιλάνθρωποι τραγουδιστές, ανάμεσά τους φυσικά και ο Bono, υπό τον τίτλο Band Aid 30 να το γιορτάσουν, βοηθώντας, αυτή τη φορά, τα θύματα του Embola στη δυτική Αφρική. Διάσημοι ζάμπλουτοι τραγουδιστές λοιπόν συμμετέχουν με τη φωνούλα τους και τραγουδούν για φιλανθρωπικό σκοπό ζητώντας από μας, που δεν έχουμε ούτε καλή φωνή αλλά ούτε και λεφτά, να αγοράσουμε τη μουσική τους και να βοηθήσουμε τον εκάστοτε “ιερό σκοπό” τους.
Πως είναι λοιπόν δυνατόν, ως φανατικός οπαδός, να βάζεις τις αγαπημένες σου μπάντες, οι οποίες δημιουργούν δεκαετίες τώρα μουσική, με την οποία δένεσαι συναισθηματικά και η οποία σημαίνει πολλά περισσότερα για σένα από ένα Νο1 single, στη διαδικασία του ανταγωνισμού με πρωτοεμφανιζόμενους τραγουδιστές διασκευών που επιλέγουν να πάνε στα talent show για την άμεση και τεράστια φήμη ή με γραφικούς δήθεν φιλάνθρωπους μουσικούς που κάνουν τα πάντα για να μένουν στην επικαιρότητα?
ΥΓ. Το The Number Of The Beast κατάφερε τελικά να μπει στο χριστουγεννιάτικο chart μόλις στο νούμερο 44.
ΥΓ.2 Έχουν ήδη ξεκινήσει 2 διαφορετικές καμπάνιες για του χρόνου με τους Guns N’ Roses και τους Motrhead να μπαίνουν στη κούρσα.